Gaya lumba era 80'an : 1985 Proton Saga Group 5 (Super Silhouette)
Proton Saga sememangnya tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia. Sedia maklum sebagai model kereta pertama keluaran syarikat pengeluar kereta tempatan iaitu Perusahaan Otomobil Nasional atau Proton pada tahun 1985, Proton Saga masih lagi menyusuri jalan raya di negara kita ini.
Proton Saga generasi pertama. Kereta paling popular di Malaysia. Dimana saja anda pergi di Malaysia ini, pasti akan kelibat kereta ini. |
Untuk perkongsian kali ini, seorang netizen yang kreatif telah memberikan nafas baru pada Proton Saga generasi pertama dengan mengenakan gaya "widebody" a la kereta lumba era 70'an-80'an, iaitu bertemakan "Group 5 Super Silhouette".
Untuk pengetahuan anda, kategori Group 5 adalah kelas tertinggi untuk perlumbaan kereta di bawah badan organisasi sukan bermotor dunia iaitu FIA pada tahun 70'an hingga awal 80'an. Pelbagai versi mentakrifkan peraturan serta syarat-syarat kelayakan bagi kemasukan pengeluar secara sah untuk bertanding di kategori elit tersebut, tetapi disini ianya berdasarkan versi terakhir kategori berkenaan iaitu Pindaan ke-empat, Special Production Car (Super Silhouette).
Nampak gagah kan dengan panel badan kembang serba baru ini? ini baru betul sebuah SAGA! |
Dipendekkan cerita, kelas Super Silhouette kategori Group 5 membenarkan setiap kereta yang sah untuk bertanding di dalam pusingan kejohanan perlumbaan berkelendar untuk mengubahsuai sepenuhnya casis kenderaan tersebut termasuklah enjin untuk sesetengah acara tersendiri seperti kejohanan Interserie, Can-Am, Japan Touring Car Series, dan DRM untuk kejuaraan di benua Eropah. Untuk kesemua itu kereta tersebut hanya perlu mengekalkan cermin hadapan, pintu pemandu dan penumpang hadapan, serta dimensi dalaman kereta tersebut seperti yang terjual di jalanan. Selain daripada itu pengubahsuaian adalah bebas dan tertakluk kepada garisan kod seperti kelebaran panel kereta minimum dan maksimum serta kapasiti enjin untuk kemasukan kelas pertandingan.
Dan akibat daripada itu, pengeluar kereta sports pada era 70'an serta 80'an yang bertanding untuk kelas berkenaan mengenakan pengubahsuaian yang ekstensif selagi termampu. Panel badan kereta biasanya hanya mirip atau terlihat agak menyerupai model jalanan tetapi tiada langsung persamaannya secara harfiah. Inilah sebab ianya dipanggil "Silhouette" atau maksudnya "menyerupai, atau membayangi sesebuah objek".
Porsche, Nissan (dibawah divisyen Datsun ketika itu), BMW, Mercedes, Ford, Lancia, Ferrari, Fiat-Abarth, General Motors antara nama pengeluar besar dunia yang memeriahkan kategori perlumbaan ini sebelum kelas dan kategori Group 5 ini ditamatkan sepenuhnya untuk klasifikasi baru iaitu Group A, B dan C.
A) Panel fascia hadapan. Pembinaan secara unibody, bersambung bersama panel sisi dan hood serta muka hadapan. Penambahan aerodinamik adalah NACA ducting dan louver di panel sisi.
B) Rim hadapan dengan sesaran saiz yang kecil di hadapan, sekitar 15 inci dipadankan dengan aero wheels beserta hub baru untuk penggunaan central lock.
C) Ekzos sisi. Dibuat untuk mengekstak lebih banyak kuasa kuda dengan memendekkan laluan gas ekzos untuk dilepaskan ke udara. Pendesak turbo adalah bonus.
D) Panel widebody belakang. Dibuat dengan mengambil pintu belakang sebagai base mock-up dan kemudiannya panel berkenaan bersambung sepenuhnya dengan panel sisi hingga ke bahagian bumper belakang. Lubang besar yang terbuka di sisi menempatkan heat exchanger untuk memastikan enjin kereta mampu bertahan dengan tekanan di kala perlumbaan.
E) Rim belakang bersaiz 19 inci untuk medapatkan geometri yang rendah dihadapan. Kerendahan di bahagian hadapan membolehkan rekabentuk panel fascia hadapan dibuat untuk menjadi lebih aerodinamik. Trend yang dimulakan oleh Porsche pada tahun 70'an dengan Porsche 935, dan teori "lower frontal end" menjadi kemestian dengan panel hadapan kereta yang bertanding untuk kelas berkenaan kebiasaannya dibuat supaya menjadi seakan-akan "penyek" ataupun melendut untuk memotong angin.
F) Sistem Quick-refill fuel filler. Dipindahkan ke pillar C atau D kerana bahagian penumpang telah diubahsuai menjadi aft bay, dimana kelengkapan plumbing untuk heat exchanger, tangki minyak yang diringankan serta lebih besar, sebahagian daripada kelengkapan elektronik untuk pemetaan enjin dan data receiver semuanya di belakang. Penyusunan sebegini juga memberikan pembahagian nisbah berat yang lebih strategik, serta kebolehubahsuaian ballast weight untuk memenuhi keperluan perlumbaan dari semasa ke semasa.
G) Sayap belakang. Dibentuk secara strategik untuk penambahan grip pada kereta, serta dipasang secara bolt-on secara terus ke casis belakang, supaya sayap belakang berkenaan menjadi salah satu daripada "stressed-member" kepada keseluruhan aspek casis.
Itu baru sebahagian daripada details yang dah dibuat. Menurut netizen berkenaan, visualisasi berkenaan akan menjadi lebih daripada rekaan luaran yang agresif tersebut. Beliau berminat nak melihat "raksasa" berkenaan berlumba di Saga Superturismo Cup, iaitu inisiatif daripada Sepang International Circuit (SIC) untuk menggalakkan penyertaan oleh pelumba tempatan di dalam arena grassroot level championship pada kos yang lebih mampu milik serta kompetitif.
Comments
Post a Comment